Koska työskentelen palvelualalla, tapaan aina silloin tällöin näitä maanantainaamoja jotka näkevät huonoa jokaisessa asiassa, eleessä tai sanassa. Ruuasta nyt puhumattakaan!

Esimerkkinä eilinen lounasaika: Huomasin salaattipöydän kaipaavan täydennystä, joten lähdin pilkkomaan sinne lisää kurkkua. Voin kertoa, että vuosien veitsenkäsittelykokemuksella neljän kurkun pilkkomiseen ei mene minuuttiakaan aikaa... Keittiö sijaitsee n. kahden metrin päässä salaattipisteestä ja kuulin kolmen asiakkaan saapuvan sinne. Äänestä tunnistin vanhan tuttuni; maanantainaama! Hän alkoi kovaan ääneen valittamaan salaattipöydästä kaiken olevan loppu. Tähän hänen kollegansa vastasi, että sitä kurkkua on varmaan tulossa kohta lisää. Tässä vaiheessa olin todella iloinen kyseisen kollegan kommentista. Mielestäni on uskomatonta, kuinka aikuisia ihmisiä täytyy käsitellä kuin pikkulapsia. "Älä nyt Petteri turhaan itke, äiti laittaa lisää kurkkua lautaselle ihan kohta." "Mutku mä haluan heti, HETI!" Tämä kyseinen maanantainaama käy ravintolassamme joka päivä syömässä ja lähes poikkeuksetta hänen kohdallaan on joku asia aina pielessä...

...mutta ei tämäkään ole mielestäni se uskomattomin asiakas. Tästä löytyy vielä pikkaisen viilatumpi versio: itsekeskeinen masokisti. Tämä kyseinen asiakas on se, joka ruokaa ottaessaan parkuu, aivan oikeasti, parkuu täyttä kurkkua nähdessään kasvisruokavaihtoehdon: "Papuja, papuja, p-a-p-u-j-a! Miksi täällä on papuja ruokana?! MINUN vatsani ei kestä mitään papuja! Miksi teillä ei ole vaikka porkkanaa?!"

Tässä vaiheessa ei oikein tiennyt että olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Muut asiakkaat kääntyivät katsomaan tätä mekastavaa naisihmistä. Koitin rauhoitella tilannetta ja kerroin hänelle ystävällisesti, kuinka listamme kasvisruokana on tänään tomaattista papupaistosta. Hän jatkoi mekastustaan ja sanoi että kävisi täällä useammin syömässä, mikäli ravintolassamme olisi syömäkelpoista ruokaa. Thank god, hän ei käy joka päivä! ;) Aina kun tämä asiakas saapuu ravintolaamme, hän laittaa kollegansa maksamaan lounaansa sillä hän ei ilmeisestikään halua kohdata minua tai kassapalvelijaa. Moikkaan silti aina iloisesti, kuten ammattilaisen kuuluukin. Mikäli satun kulkemaan salaattipöydän ohi kun hän on täydentämässä salaattilautastaan, saattaa kuulua valitusta siitä, ettei meillä ole esim. fetajuustoa tai että salaattipöytämme on aivan luokaton. Tästä herääkin kysymys, "Miksi sä sitten käyt täällä?" Kuka ihme haluaisi käydä sellaisessa ravintolassa syömässä, josta saa vain pahaa ja luokatonta ruokaa? En minä ainakaan. Sama pätee kampaamoihin, pesuloihin ja muihin palveluja tuottaviin yrityksiin. Tämän asiakkaan onkin siis oltava itsekeskeinen masokisti ja saattaapa siinä sadistisiakin piirteitä olla...

Oikeasti. Jos ihmisten kanssa kanssakäyminen on niin ylitsepääsemättömän epämiellyttävää, niin jääkää ihmeessä kotiin tai hakeutukaa alalle jossa ei tarvitse sellaista tehdä(sitä voikin sitten miettiä, että mikä tällainen ala olisi). Miksi kukaan haluaisi valittaa jokaisesta pikkuasiasta tai luoda tietoisesti pahaa mieltä muille?

Jokainen voi valita kulkeeko naama väärinpäin haukkumassa muita, vai kenties huomioisiko kanssaihmisiään. Jos nousee väärällä jalalla sängystä ylös, niin älkää antako muiden kärsiä siitä. Olkaa mielummin vaikka puhumatta siihen asti kunnes teillä on kirosanojen ja äksyilyiden lisäksi muutakin sanottavaa. Älkää olko itsekeskeisiä!

Mukavaa tiistaita kaikille!